Plavání v těhotenství

Plavání v těhotenství

Harmonizační plavání pro těhotné je ideální relaxací pro ženy v jakékoliv fázi těhotenství, protože kde jinde by i devítiměsíční bříško mělo být menší překážkou, než ve vodě? O výhodách jsme si popovídali s Danou Lesovou, instruktorkou plavání pro těhotné z plavecké školy Ve vodě doma. 

Mohla byste nám říct, proč je vlastně harmonizační plavání pro těhotné vhodné?

V těhotenství by se měla nastávající maminka naučit relaxovat, zklidnit mysl,naladit se na své tělo a správně dýchat. To vše nám voda umožňuje. A jelikož voda krásně nadnáší, může si maminka ii s rostoucím bříškem  užívat  pocit uvolnění až do konce těhotenství..

Existuje nějaké omezení, kdy či v jaké fázi těhotenství mohou ženy s plaváním začít?

Ne, žádné omezení není. Do kurzů k nám mohou chodit ženy v jakémkoli stadiu těhotenství! Naše hodiny jsou hlavně zaměřeny na to, aby si ženy uvědomily své tělo a odpočinuly si. Pro těhotné je to důležité i z toho důvodu,že se jejich tělo mění, a tak se učí, jak s ním pracovat, aby je nebolelo. Nicméně naučit se vnímat své tělo, jeho potřeby a ulevovat mu od bolestí mohou nejen těhotné. Proto jsou naše kurzy určeny všem ženám.

Bavíme se o plavání pro těhotné. Nicméně, ono to není plavání ve smyslu zdolávání bazénu. Jak to vlastně vypadá?

Rozhodně to není o výkonu ani námaze. Je to plynutí, uvolnění, a jemné  zapojení některých svalů, zatímco další se uvolní. Důležitou součástí je samozřejmě práce s dechem, což ženy ocení nejen u porodu, ale i při běžném  životě.

Je to fyzicky náročné?

Vůbec ne :-) Ženy se učí užívat si vodu, vznášet se a odpočívat. Rozhodně neplaveme na výkon ani netrénujeme žádné náročné plavecké způsoby. Je to opravdu hlavně o tom, aby se ženy naučily cítit své tělo.

Jak je to s vhodností návštevy bazénu z hlediska možných infekcí, na které by ženy v těhotenství mohly být náchylnější?

My máme lekce v bazénu hotelu Juliš v Praze, kde přes den plavou jenom děti, proto je zde čistota a hygiena zaručena. Některé maminky, které se infekce obávají, pak používají tampony napuštěné Tea Tree olejíčkem, který chrání před infekcí.

Dokázala byste říct, jak je to s ostatními bazény? Může si těhotná žena zajít i jen tak sama někam jinam?

Hodně záleží na kvalitě vody. Z ostatních bazénů bych volila spíše menší bazén, kam nechodí moc lidí. Velká centra nejsou vhodná, protože je tam příliš mnoho chemie, aby se udržela čistota vody. Navíc ne každý bohužel dodržuje hygienické návyky jako sprchování před plaváním, ve velkých bazénech je proto vyšší  procento  těchto jedinců a s tím spojené riziko horší kvality vody. Přes léto jsou  vhodná i přírodní koupaliště nebo slané bazény. Hodně záleží i  na teplotě vody, v některých bazénech bývá chladnější voda určená pro plavání a ne pro relaxaci. My například máme v bazénu teplotu vody asi 31 °C, což je pro naše „plavání” příjemné.

Povězte nám, jak tedy taková hodina probíhá, co děláte?

Na začátku se vždy rozdýcháváme do vody, kvůli nácviku práce s dechem. Poté následují různé cviky pro uvolnění rukou i nohou. Pak začínáme plavat. Ideální je, aby maminky plavaly nad vodou i pod vodou a trénovaly dýchání, ale není to podmínkou. Poté přichází relaxace, kdy se individuálně věnuji každé ženě podle toho, co zrovna ona potřebuje.

Jak máte velkou skupinu, že se stíháte věnovat každé ženě individálně?

Ve skupině je  maximálně 6 žen.

Používáte nějaké plavecké pomůcky.

Z pomůcek využíváme hlavně pěnové nudle, které nadnáší a umožňují relaxaci.

 Co když žena neumí plavat nebo má strach z vody? Může stejně přijít?

Samozřejmě ano. Strach z vody, nebo strach z potopení nosu je jen myšlenková past, která se dá rozpustit, pokud člověk opravdu chce. Teď zrovna mám v kurzu jednu ženu, která plavat neumí. Chodí k nám už druhý měsíc a je na ní krásně vidět, jak se každou lekcí více uvolňuje a vodu si začíná opravdu užívat. Vážně se není čeho bát.

Jaké byste uvedla výhody tohoto plavání?

Kromě toho, že se jedná o sport, který je nenáročný na klouby, což ženy zejména v těhotenství opravdu ocení, je plavání pro těhotné skvělým pomocníkem proti stresu. Snažíme se opravdu zejména o to, aby se žena uvolnila, odpočinula si, přišla na jiné myšlenky. Však k nám chodí i ty, které těhotné nejsou a chtějí si prostě jen odpočinout a uvolnit tělo! :-)

Existují nějaká omezení? Například při rizikovém těhotenství apod.?

Pohyb v bazénu je velmi nenáročný a šetrný. Maminka by nikdy neměla jít přes svoje možnosti, což vždy na začátku říkám. Pokud je lekce dobře vedená a lektor ví, co se může a co ne, je to naprosto bezpečné. Rizikové těhotenství přináší více stresu, takže pokud se maminka uvolní, může dojít spíše k zlepšení stavu než k jeho zhoršení. V tomto případě je však důležitá i konzultace s lékařem. Obecně se však není čeho bát :-)

Plavání pro ženy je tedy ideálním koníčkem v období těhotenství. Žena si pohody ve vodě může užívat od prvních týdnů těhotenství až do porodu a skvěle se u toho uvolní, naučí se uvědomovat si své tělo, uvolnit důležité svaly a správně dýchat - to všechno se u porodu může jedině hodit! A pobyt ženy ve vodě ocení v blízké budoucnosti i její dítě ;-) 

Paní Daně děkujeme za rozhovor a ať to plave!



Diskuze

Vložit komentář

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Vložit komentář

Vaše jméno: *
 
Váš e-mail: *
   
Komentář: *
 
Ochrana proti spamu vložte 3 znaky z obrázku*:
image  
* povinné položky
  • 99% spokojených zákazníků
  • 5 504 ks zboží máme na skladě
  • 143 zákazníků online