Motivujte se do nového roku

Motivujte se do nového roku

Předsevzetí. Slovo, které nám vyvstane na mysli takřka automaticky, když se chýlí konec starého roku a blíží se začátek roku nového. Mnozí tomuto slovu nepřikládají takřka žádnou váhu, jiní naopak vnímají nástup nového roku jako ideální čas, kdy na sobě začít pracovat, a proto si plánují, jakých změn dosáhnout. Otázkou ale je, jak si stanovit své cíle a hlavně, což je důležitější, jak u nich vytrvat.

O co by v předsevzetí mělo jít?

To je docela zásadní otázka, na niž se odpovědi mohou různit. V zásadě by ale předsevetí mělo vést k tomu, že vás posune v životě někam dál. K lepšímu zdraví. K většímu úspěchu. K větší spokojenosti. Je pak na každém z nás, co si pod těmito věcmi představíme. Jak jich ale dosáhnout?

1) Stanovte si dosažitelné cíle

Nepřehánějte to. Zkrátka a dobře, všeho moc škodí. Pokud si na začátku stanovíte příliš vysoké cíle, může se snadno stát, že jich nedosáhnete a to vás demotivuje, takže se této aktivitě začnete vyhýbat. Což je naprosto normální, málokdo se chce totiž věnovat aktivitám, které mu přinášejí zklamání.

Přirozeně z toho vyplývá to, že se vyhnete zklamání, když si stanovíte reálně dosažitelné cíle. Své hranice pak posouvejte postupně.

Nemá proto cenu slibovat si, že budete cvičit (nebo plavat) pětkrát týdně, když reálně víte, že čas na to máte jen třikrát týdně. Buďte tedy realisté a stanovte si dodržitelný tréninkový plán.

2) Chcete-li správně plavat, najděte si trenéra

Ať už jste v plavání začátečník nebo chodíte plavat pravidelně, ale nikdy jste nezkoušeli plavat s trenérem, najděte si ho. Alespoň to zkuste. Rozhodně nepropadejte iluzi, že se vše naučíte sami. Netvrdíme, že to není možné, bude to však náročnější a také se může stát, že se to naučíte špatně a špatné návyky se pak těžko odbourávají. Také se může stát, že zjistíte, že vám to plavání prostě nejde, a tak s tím raději seknete. Proto se hodí trenérova zpětná vazba. Trenér navíc skvěle poslouží pro vaši motivaci.

3) Nezapomeňte se odměnit

Často se na to zapomíná, ale následuje-li po nějaké činnosti odměna, vede to k tomu, že se budeme chtít příště zase pustit do podobné aktivity. Systém odměn, ať už se nám to líbí, nebo ne, je prostě prastará mozková struktura, již máme společnou s ostatními zvířaty. Na základě odměn učíme naše domácí zvířata poslouchat povely, na základě odměn (ale i trestů) vychováváme naše děti a, ano, i my se mnohem efektivněji nějakému novému návyku naučíme pomocí odměn.

Začněte tedy pomalu, vykonávejte svou aktivitu pravidelně a dopřávejte si odměny. Kupte si za výkon třeba něco hezkého na sebe, naložte se do teplé vany nebo si za odměnu dejte něco dobrého. Výsledky se dostaví.

4) Zaznamenávejte si výsledky

Pište si deník. Proč? Abyste měli přehled o dosažených výsledcích, o svých úspěších, ale také o svých selháních. Jak navíc budou vaše zápisy přibývat, vy budete vědět, že skutečně něco děláte a váš pokrok v průběhu času vás nakopne k tomu, abyste pokračovali dál.

I když výše nabádáme k tomu, abyste si psali, ne vždy to nutně znamená vzít do ruky papír a tužku. Dnes už také existuje nepřeberné množství mobilních aplikací, kde si rovněž můžete ukládat své sportovní záznamy. Pokud vám jsou tedy milejší modernější způsoby uchovávání výsledků, klidně je využívejte.  

5) Nebojte se neúspěchu

Toto je docela důležitý bod. Všichni jsme jen lidi a každý občas na své cestě za úspěchem, ať už je jím cokoli, klopýtne. Nebojte se toho. Klopýtání, chyby a selhání jsou součástí života. Za neúspěchy se nepeskujte, přijměte je a slibte si, že to prostě příště půjde lépe. Pokud se vám něco nepovede, nevěšte hlavu. Neúspěch sice může být nepříjemný, ale není to žádná katastrofa

6) Vytrubte to do světa

Řekněte to klidně všem. Napište to na Facebook. Napište to na Instagram. Mnoho z vašich přátel pak jistě bude zvědavých, jak své cíle plníte. Vy se navíc určitě budete chtít přátelům předvést se svými výsledky a počet lajků u vašich statusů vás rovněž může namotivovat k tomu, abyste pokračovali.

7) Najděte si parťáka

Když budete vytrubovat své plány do světa, co takhle si při tom k sobě najít parťáka? S ním pak můžete své úspěchy, ale i neúspěchy sdílet a snáze se přinutíte k nějakému tomu cvičení. Přeci neodřeknete sportovní schůzku, na které jste se s parťákem domluvili?

Zajímavost na závěr

V dospělém lidském mozku vznikají každý den tisíce nových neuronů, zejména v hippokampu, který se zapojuje do procesů učení a pamatování. Víte ovšem, co umožňuje vznikání vyššího počtu těchto neuronů?

Cvičení a aerobní aktivity, to jsou činnosti, jimiž podpoříte vznik nových neuronů, zlepšíte tím paměť a pamatování. Má to ale jeden háček. Některé zdroje totiž tvrdí, že nějakých 28 hodin po cvičení tyto nově vzniklé neurony odumírají. Je proto lepší je po cvičení zapojovat a tím pádem posilovat, aby nevyhasínaly.



Diskuze

Vložit komentář

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Vložit komentář

Vaše jméno: *
 
Váš e-mail: *
   
Komentář: *
 
Ochrana proti spamu vložte 3 znaky z obrázku*:
image  
* povinné položky
  • 98% spokojených zákazníků
  • 5 002 ks zboží máme na skladě
  • 416 zákazníků online


X