Pít, či nepít. Toť otázka i pro plavce.

Pít, či nepít. Toť otázka i pro plavce.

Nosíte si na bazén láhev s vodou? A jestli ano, jak často se pro ni při tréninku natáhnete? Možná vás to překvapí, ale mnoho plavců pitný režim vůbec neřeší. Přitom dehydratace na nás číhá i v bazénu plném vody...

 

Maskovaná ztráta tekutin

 

Největší záludnost spočívá v tom, že přestože je plavání fyzicky náročná aktivita, při které tělo ztrácí tekutiny a minerální látky, ve vodě se pocit žízně často “maskuje” a na pití ani nepomyslíme. Stejně tak necítíme, že bychom se potili jako u jiných suchozemských aktivit. Můžou to být až plíživé známky dehydratace, které nám připomenou, že jsme měli našemu tělu dopřát pár pořádných doušků. A jak poznáte, že je dehydratace “na spadnutí”? Slabost, svalové křeče, zrychlené bušení srdce, malátnost… to jsou projevy, které by vždy měly vést k úvahám, co tělu při tréninku chybí, co mu nesedí. A pitný režim byste určitě měli zvážit také.

 

Pijte dřív, než přijde žízeň

 

Základní rada zní - nečekejte na žízeň. Vezměte si s sebou láhev s pitím a vnořte si “napájecí přestávky” do tréninkového plánu. Někomu může vyhovovat napojení každých 15 minut, pro jiného bude snazší si počítat bazény a vždy po určitém počtu naplavaných délek si naordinovat zastávku v “depu”. Možná si budete muset pití nejdříve připomínat, dokud se vám tento nový návyk nevpije do těla. I tady samozřejmě platí - rozumně a s mírou. Cílem rozhodně není do sebe dostal litr vody a plavat s plným žaludkem. Mnohem lepší službu tělu uděláte, když budete na pitný režim myslet v průběhu hodin před samotným tréninkem. Pokud vyrážíte na bazén večer, myslete na příjem tekutin celý den, jestliže jste plavecká ranní ptáčata, nechoďte na bazén jen s ranní kávou. Dohánět příjem tekutin až na poslední chvíli se nevyplatí.   

 

 

Čím naplnit láhev?

 

Čistá voda je základ. A pokud jste v intenzivním tréninku, skvěle poslouží i minerální voda nebo iontový nápoj. Tak můžete tělu dočepovat sodík, hořčík nebo draslík, tedy látky, které tělo při fyzické aktivitě ztrácí a jejich nedostatek vede třeba k již zmiňované únavě, malátnosti nebo křečím. Někteří plavci spoléhají na vlastní recepty a míchají si drinky z vody a čerstvě vymačkaného džusu, do kterého přidají ještě špetku soli. Ale skvěle poslouží i ionťáky, které seženete v tekuté či práškové formě v obchodech.  

 

Jak “nasává” Sportex parta   

 

A přidáváme ještě malý průzkum mezi členy naší Sportex party. Jak vidíte, co plavec, to jiný zvyk.

 

Naše pánská trojka Vojta & Ondra & Fanda to má stejně - na bazén vyráží všichni tři s ionťákem. Ondra k tomu ještě dodává, že chlapi přece potřebují řádně doplňovat energii, kterou spálí jejich velké svaly ;-)

 

Lucka se oproti tomu přiznává, že přímo při plaveckém tréninku nepije, protože nemá žízeň a pocitově se naloká docela dost už při plavání... Ale všímá si, že ostatní plavci láhev s pitím mají.

 

Naše “dánská agentka” Míša nedá bez vody ani tempo a dodává: “Já osobně bez láhve na bazén nejdu. Jsem hrozně žíznivej člověk, takže jsem schopná vypít necelý půllitr a jedině vodu. Ionťáky a podobné pomocníky nevyhledávám.”

 

A já jsem nad pitným režimem začala přemýšlet až při psaní tohoto článku. Je pravda, že po plavání mám žízeň děsnou, takže od příště mě na bazénu potkáte taky s lahví vody, ať jdu příkladem ;-)

 

Za všechny žíznivé i nežíznivé plavce Ančí ze Sportex party

 




Diskuze

Vložit komentář

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Vložit komentář

Vaše jméno: *
 
Váš e-mail: *
   
Komentář: *
 
Ochrana proti spamu vložte 3 znaky z obrázku*:
image  
* povinné položky
  • 99% spokojených zákazníků
  • 4 567 ks zboží máme na skladě
  • 240 zákazníků online